Gruppen Stoppa Fas 3 och gör det NU! genomför just nu en namninsamling. Alla som var i Fas 3 skulle befrias, sade du, Stefan Löfvén, innan valets utgång och ni bildade er minoritetsregering. [...] Det fanns de som satte sitt hopp till att det skulle bli så. Har de blivit hörsammade? Nej. Fortfarande än idag skrivs arbetslösa in i Fas 3. [...] Tusentals människor som är i Fas 3 ifrågasätter starkt ert handlande, och det enda ni kan göra för att återfå det förtroende hos dem, som ni bränner i båda ändar, är att stoppa Fas 3, skriver gruppen bland annat. Surfa till namninsamling.se för mer info och för att skriva under.

Mats Kristiansson
En liten utflykt i österled
Haikudikter

© Mats Kristiansson 2004

1.Skrangelstolarna
på Skövde stationscafé
tål att sittas på!
2.Vädret är vackert.
Regndroppar renar rutan.
Grånad är väven.
3.Mot horisonten
vandrar jag tills jag blir ett
med horisonten.
4.Oändligheten
och den tid som inte finns
är spegelbilder.
5.Tre vita vingar
inskrivna i en cirkel
fängslar ilarna.
6.Bonden i fåran.
Korna i bet vid tjuder.
Åkrar utan hägn.
7.Volmen och gaffeln.
Vid vagnen väntar åsnan.
En hötapp faller.
8.Solrosfält gulnar.
Herdar och får i ulldräkt.
Dis täcker himlen.
9.Berget av sopor.
Kulörta färger gråter.
Den stora gåtan.
10.Sången från hjulen.
Skymningen väver svalka.
Tysta är spåren.
11.Nedåtsträvandet
raserar gröna bergens
uppåtsträvande.
12.Vid världens ände
bävar jag inför kaos.
Djup splittrar fören.
13.Staden och stjärnan
bländar de stora svalgen.
Gradvis slocknar de.
14.Skeppens ögon ser
vad styrmännen inte ser.
Blinda är några.
15.Slutet närmar sig.
Flaggor köps att hissa högt
eller som vid sorg.
16.Utsikternas rum.
Till höger drunkningsdöden.
Till vänster berget.
17.Vita är husen,
murarna, idéerna –
mörka skuggorna.
18.Nike, prydd med löv,
ger bortalaget segern.
Hemma jublas det.
19.Dubbelyxans blad.
Tiden skär dess ena egg,
tanden dess andra.
20.Katten och hunden
tvekar vid första mötet.
Vågor mot kajen.
21.Lyktor i natten.
Några rör sig mot hamnen.
Andra är hamnen.
22.Theseus slaktarmod.
Minotaurus bölande.
Palatset skälver.
23.Stavarna knotas.
Solen och månen darrar.
Yxans pendlande.
24.Jorden vrider sig.
Ett andetag i sänder.
Stilla färdas jag.
25.Lyktor i natten.
Några rör sig från hamnen.
Andra är släckta.
26.Vid bergens fötter:
troende och tvivlande.
Eldstormen härjar.
27.Tjirpet i snåren.
Storkarna på stolparna.
Vänta och längta.
28.Rosor i solen.
Bladen skälver i vinden.
En kväll vid gränsen.
29.Fågeln i buren.
Vita vingar i cirkel.
Buren i fågeln.
30.Stoft på tronerna.
Solens sken och stjärnors glans.
Beskåda skuggan.
31.Tjurhornen ljuder.
Vandra i labyrinten.
Borggårdens aska.
32.Frusna i mötet.
Stulna ur blågrönheten.
Jorden och vattnet.
33.Ur jorden dragna.
Stelnade av luft och eld.
Cirklar av vatten.
34.Törstiga flugor.
Fönstret öppet mot molnen.
Salt är sommaren.
35.Soldater på post.
Barklös trädstam i floden.
En dag vid gränsen.
36.Öppna och dolda
i trogna spindelväven.
Dödarna väntar.
37.Stubben på fälten.
Glömskan i ruinerna.
Doften av kloak.
38.Bin och solrosfält.
Stilla flyter spår och grus.
Floder mot öster.
39.Säckarnas böljor.
Månglarnas vita tänder.
Skoputsarfingrar.
40.Skrovliga gränder.
Regnbågsmosaikerna.
Nordbornas läppar.
41.Varm doft ur glasen.
Ryggar böjs mot dryckerna.
Dödens bägare.
42.Ur andra livet.
Floderna är stelnade.
Paradisets brunn.
43.Livet ur stenen.
Vandringen mot strömmarna.
Krökta ryggarna.
44.Träkolen glöder.
Blunda i skymningsvinden.
Majskolvsdofterna.
45.Kaniner i bur.
Gå lättad ner från vågen.
Förpackat vatten.
46.Klottret i stenen.
Tjippet från sandalerna.
Hundarnas tunga.
47.Pelarkapitäl.
Härskarna i cirklarna.
Marmornyanser.
48.Tvagningsbrunnarna.
Katterna i soporna.
Gyllene hornet.
49.Söndagkvällarna.
Månglarna vikit hädan.
Kvinnornas kvällar.
50.Var som där hemma.
Torka kniven och gaffeln.
Ät sedan frukost.
51.Lunka på i takt.
Blunda när strömmen hindras.
Avgasdofterna.
52.Vattnet ur hornet.
Smutsen från trottoaren.
Floder i öster.
53.Dallrande vattnet.
Träd med rötter där uppe.
Den andra världen.
54.Gatubrunnsdjupen.
Trappstegstrottoarerna.
Palmerna längtar.
55.Kroppar i bylten.
Tygväskor och sopsäckar.
Tågresans bördor.
56.Brädspel och öde.
21 är ögonen,
önskningarna fler.
57.Tyst och försiktigt
passerar smörgåsvagnen.
No mind your feet, please.
58.Tågets konduktör.
Den sovande på gatan.
Hemlösheterna.
59.Kemal Atatürk.
Bönen från minareten.
Glitter i forsen.
60.Halvmånebroar.
Stjärnan falnar i strömmen.
Trappsteg mot himlen.
61.Revarna långa.
Raden på bron än längre.
Hopp och förtvivlan.
62.Tåget på kanten.
Blickarna mot ravinen.
Stenar i bäcken.
63.Tåget och floden.
Mänskor och stål vibrerar.
Den andra sidan.
64.Världen sluter sig.
Majsfält och mänskor på post.
Framtidens kolvar.
65.Flaskor i fönstren.
Kupéerna syrefylls.
Modernt och gammalt.
66.Söndagkvällarna.
Städarna tagit ledigt.
Sopornas kvällar.
67.Glosögda tjecker.
Turkar med stora ögon.
Magiska tecken.
68.Blomstergubbarna.
Karg och het är asfalten.
Skuggor från träden.
69.Flickan på stegen.
Vita och svarta pärlor.
Ögonstenarna.
70.Döden i stenen.
Sittandet i strömmarna.
Skummande ölet.
71.Fontänen tystnat.
Klockspelet sjungit sången.
Vänta ånyo.
72.Bärnstenen glöder.
Lyssna i skymningsvinden.
Forntidslöftena.
73.Tiden i stenen.
Tanden på vagnar och spår.
Se genom rummet.
74.Rulltrappan stannar.
Förvånad vaknar strömmen.
Tankar och känslor.
75.In genom fönstret
flyger passagerarna.
Bollar i vinden.
76.Perrongens öde.
Att bli sin egen gravsten.
Slug pryder vallmon.
77.Vimplar vid kajen.
Måsar vinglar i vinden.
Salta fläckarna.
78.Granarna dunkla.
Häst med hovar där uppe.
Den sista världen.
79.Ur skum en flamma.
Det! det! och gälla ropen.
Världen i världen.
80.Revan i väven.
Gudinnans dunkla toga.
Den sista världen.

Anmärkningar

Haiku var från början ett japanskt versmått men skrivs numera i hela världen. En traditionell haikudikt består av 17 stavelser, fördelade på tre rader. Det är fem stavelser i den första raden, sju i den andra och fem i den tredje. En haikudikt beskriver vanligen en upplevelse i naturen eller i ett mänskligt sammanhang. Det kommer ofta en överraskning på slutet (d.v.s. ungefär i den sista raden).

Somliga anser att antalet stavelser kan variera så länge man håller sig till tre rader. Det anser inte jag. Som jag ser det är en del av utmaningen just att hålla sig till den föreskrivna formen. Gör man inte det är det inte längre en haikudikt, tycker jag.

*

22 juni 2014 splittrade jag Haikudikter 2004-2014, där alla haikudikter jag skrivit ingick, i fyra diktsamlingar:

Jag tycker att denna disposition känns mer naturlig.

Numren nedan avser dikternas nummer, platsnamnen var dikterna är skrivna och datumen när dikterna är skrivna.

1. Skövde 29/6 2004.

2. På tåget från Göteborg till Malmö 29/6 2004.

3. Ystad 29/6 2004.

4. På färjan från Ystad till Świnoujście 29/6 2004.

5. På tåget från Świnoujście till Szczecin 30/6 2004. Mer prosaiskt uttryckt: ett vindkraftverk vinden.

6. På tåget från Poznań till Warszawa 30/6 2004.

7-10. På tåget från Budapest till Thessaloniki 2/7 2004.

11. På tåget från Larissa till Athen 3/7 2004.

12-14. På båten från Piraeus till Chania 3/7 2004.

15. Chania 4/7 2004. Apropå kvällens final i fotbolls-EM mellan Grekland och Portugal och andra slut.

16. Chania 4/7 2004. Sådan var utsikten från balkongen utanför mitt rum på Hotel Alexis: hav till höger och berg till vänster.

17. Chania 4/7 2004.

18. Chania 4/7 2004. Apropå finalen i fotbolls-EM. Min Nike är en grekisk tös som smyckat håret med hängande gröna löv.

19. Knossos 5/7 2004.

20. Heraklion 5/7 2004. En hund och en katt mötas såg jag i Chania. Katten burrade upp sig, och hunden blev rädd. Vågor slå upp över kajen såg jag i Heraklion.

21. Heraklion 5/7 2004. Utsikt från hotellrummet sent på kvällen. En båt är på väg mot hamnen, som är upplyst av en lång rad av lyktor.

22. På bussen från Heraklion till Chania 6/7 2004.

23. Chania 6/7 2004.

24. På båten från Chania till Piraeus 6/7 2004.

25. På båten från Chania till Piraeus 6/7 2004. Skrivet vid utfarten från Chania.

26. Athen 7/7 2004. Skrivet vid Akropolis.

27-28. Pithia 8/7 2004.

29. Pithia 8/7 2004. På ett café jag besökte fanns en gul fågel i en liten bur och en vit fläkt.

30-33. Pithia 8/7 2004.

34. Pithia 9/7 2004. Skrivet på järnvägsstationen med ettriga flugor som söker den minsta vattendroppe på benen, på armarna och i munnen(!), vid ett öppet fönster genom vilket man kan se molnen på himlen.

35. På tåget från Pithia till Istanbul 9/7 2004. Skrivet vid gränsfloden mellan Grekland och Turkiet.

36-38. På tåget från Pithia till Istanbul 9/7 2004.

39-41. Istanbul 10/7 2004.

42. Istanbul 10/7 2004. I mitten av Grand Basar finns en brunn med kranar, där man kan tvätta händer och fötter. Mot denna mitt rinner liksom floder gågator.

43-44. Istanbul 10/7 2004.

45. Istanbul 11/7 2004. Jag såg en man som sålde kaniner han hade i en liten bur. Två stod ovanpå buren. Att de inte hoppade ner på marken och försvann i folkvimlet är obegripligt. Här och där står äldre män med vågar, som mot en smärre avgift väger dig. Dessa samma män säljer också oftast mineralvatten.

46. Istanbul 11/7 2004. Skrivet i Hagia Sofia, Turkiets mest besökta monument. På en vägg finns vikingatida klotter, alltså runor, som jag inte såg. Däremot såg jag både grekiska och latinska bokstäver inkarvade i golvet på några ställen.

47. Istanbul 11/7 2004. Skrivet i Hagia Sofia. När kejsare kröntes stod de i omfalos, en marmorcirkel i kyrkans mitt. Från en annan marmorcirkel uppe i galleriet kunde kejsarinnan följa gudstjänsten, dit väl kvinnor, såvitt jag minns, inte hade tillträde.

48. Istanbul 11/7 2004.

49. Istanbul 11/7 2004. Sent på söndagkvällen är gatorna nästan folktomma, men de fåtaliga kvinnliga gatuförsäljerskorna sitter ännu troget där. När de inte längre överröstas av de manliga månglarna kan de nu försynt försöka sig på dessas knep och finter. De är alltså ungefär lika försynta som den påstridigaste svenska affärsinnehavare du kan tänka dig!

50. Istanbul 12/7 2004. Dessa tre rader skulle kunna sättas upp vid ingången till frukostmatsalen på varje hotell i Europa – och sannolikt resten av världen (utom möjligen i Kina, där andra raden väl får bytas ut mot Torka pinnarna noga eller dylikt). Det tycks åtminstone vara så att folk känner sig, beter sig och klär sig som hemma i dessa matsalar. Just torka kniven och gaffeln, efter att först ha synat dem mycket noga, gör en av gästerna på hotellet jag bor på för närvarande.

51. Istanbul 12/7 2004.

52. Istanbul 12/7 2004. Här översköljs och skrubbas trottoarer med vatten i tid och otid.

53. Denizli 14/7 2004. Skrivet på ett café i Atatürk-parken.

54. Denizli 14/7 2004.

55. Denizli 14/7 2004. Skrivet på Denizli Gar. Det tågresenärer oftast packar sitt bagage i här är kanske tygväskor, ofta bättre begagnade, och svarta stora sopsäckar.

56. På tåget från Izmir till Eskişehir 17/7 2004. På ett stationscafé som tåget stannade bredvid fanns åtminstone tjugo brädspelare, det vill säga kanske hälften av gästerna. Bräde har jag även sett spelas här och var i Izmir och Istanbul.

57. På tåget från Izmir till Eskişehir 17/7 2004. Skillnaden mellan turkiska och brittiska smörgåsvagnsförare är lika stor som den mellan is och eld.

58. Eskişehir 18/7 2004. På morgonen precis utanför järnvägsstationen såg jag en man ligga och sova med ansiktet mot marken under en stor, grå, inte helt ren ytterrock och associerade vidare utifrån det intrycket.

59. Eskişehir 18/7 2004. Kulten kring Kemal Atatürk tycks i Turkiet vara nästan lika stor som den kring Koranen. En indikation på det är att fyra av de ungefär trettio olika vykort jag såg i Izmir föreställde Kemal Atatürk. Solglitter i en fors såg jag under morgonpromenaden i Eskişehir.

60. Eskişehir 18/7 2004. Över den lilla floden – eller möjligen kanalen – som rinner genom Eskişehir finns ett antal halvmåneformade broar med trappsteg i de brantaste partierna, alltså de båda ändarna.

61. Istanbul 18/7 2004. På söndagkvällen står det ungefär en fiskare per meter broräcke på båda sidor av Galata-bron.

62. På tåget från Istanbul till Bukarest 19/7 2004.

63. På tåget från Istanbul till Bukarest 19/7 2004. Skrivet vid gränsfloden mellan Bulgarien och Rumänien. Tåget gick oändligt långsamt över den, som det kändes just då, oändligt långa bron, eftersom människor som gissningsvis utförde reparationer befann sig på bron.

64. På tåget från Istanbul till Bukarest 19/7 2004.

65. På tåget från Istanbul till Bukarest 19/7 2004. På äldre tåg, som det jag för tillfället färdas med, stannar inte fönstren nere som de en gång gjorde utan åker upp igen strax efter att man dragit ner dem. Ett gäng i killar i 25-årsåldern hade dock kommit på en fungerande lösning: att liksom kila fast de neddragna fönstren med stora, upprättstående läskedrycksflaskor. Jag trodde att flaskorna skulle lossna efter en stund och fara ut genom fönstren eller in i kupéerna och att det enda fungerande sättet att få fönstren att stanna nere var att göra som jag, nämligen trycka in ett mångdubbelvikt pappershäfte eller dylikt i ena fönsterkanten, men det gjorde de inte!

66. På tåget från Bukarest till Budapest 20/7 2004. På söndagkvällen täcker smärre sopberg Istanbuls torg och trottoarer. Människor slänger nämligen resterna av vad de ätit och druckit där de går och står. Papperskorgar finns ju inte, men på min vandring från Haydarpaşþa Gar till Sirkeçi Gar ser jag åtminstone tre större sopsäckar, som en innovativ kebabförsäljare ställt vid Gyllene Hornets strand.

67. På tåget från Bukarest till Budapest 20/7 2004. Dikten handlar om förhållanden till och reaktioner på det skrivna ordet. En observation jag gjort är att exempelvis många tjecker ägnar tiden på till exempel tåg åt att läsa en bok. En annan observation jag gjort är att många turkar, speciellt medelålders och äldre män, gärna vill se vad det är någon, till exempel jag, sitter och skriver.

68. Budapest 20/7 2004. Här och där på trottoarerna i den här staden sitter gubbar, som starkt liknar A-lagare och kanske också är det, med små blomsterbuketter till försäljning. Om de är egenföretagare eller har någon slags anställning har jag ingen aning om. De är hur som helst ett trevligt inslag i gatubilden och gör att man påminns om gatorna i till exempel Izmir och Istanbul.

69. Wien 21/7 2004. Inspirerad av ett vykort jag köpte i Kunsthistorisches Museums butik och en flicka på en stege jag såg på ett café där jag drack iskaffe.

70. Žilina 21/7 2004.

71. Žilina 21/7 2004. Exakt klockan 21 stängs fontänen på stora torget i Žilina av. Strax därefter hörs ett klockspel någon minut.

72. På tåget från Łósž till Warszawa 22/7 2004. Skrivet på väg mot bärnstenskusten i norra Polen.

73. På tåget från Warszawa till Gdańsk 22/7 2004. Skrivet i Malbork, där det finns ett bärnstensmuseum och rostiga gamla godsvagnar på järnvägsstationen.

74. Gdańsk 23/7 2004. När rulltrappan på Gdańsk Glówny stannade stannade också strömmen av människor upp i kanske femton sekunder innan den åter började röra på sig.

75. På tåget från Gdańsk till Szczecin 23/7 2004. Då och då under resan ungefär söder om Wien kom då och då fröbollar inflygande genom de öppna fönstren. Längre norrut kommer inte några sådana bollar.

76. På tåget från Szezecin till Świnoujście 24/7 2004. Då och då passerar tåget perronger, som inte längre används och håller på att döljas helt och hållet av växtlighet.

77. Świnoujście 24/7 2004.

78. På tåget från Alvesta till Jönköping 25/7 2004. Så länge man inte lämnar Sverige behöver man bara öppna ögat och se för att få en illustration till den här dikten.

79-80. Skagen 15/10 2004.


Vill du kommentera den här sidan eller någon annan sida? Använd kontaktformuläret. Skriv titeln på sidan du vill kommentera och din kommentar i fältet Meddelande.