Gruppen Stoppa Fas 3 och gör det NU! genomför just nu en namninsamling. Alla som var i Fas 3 skulle befrias, sade du, Stefan Löfvén, innan valets utgång och ni bildade er minoritetsregering. [...] Det fanns de som satte sitt hopp till att det skulle bli så. Har de blivit hörsammade? Nej. Fortfarande än idag skrivs arbetslösa in i Fas 3. [...] Tusentals människor som är i Fas 3 ifrågasätter starkt ert handlande, och det enda ni kan göra för att återfå det förtroende hos dem, som ni bränner i båda ändar, är att stoppa Fas 3, skriver gruppen bland annat. Surfa till namninsamling.se för mer info och för att skriva under.

Mats Kristiansson
En liten utflykt i västerled
Haikudikter

© Mats Kristiansson 2013

1.Vågor på fälten.
Strama vingar i cirkel.
Dolda jorden ler.
2.Skymningen fallit.
I den bågiga rutan
är ängen väldig.
3.Som bärnsten väntar
och visarna sakta rörs.
Vårt blåliv timmar.
4.Rytmerna är nog.
Ord betyder ingenting.
Eviga är vi.
5.Tillsammans är vi
öar, världar, tomhet blå –
annars öknar grå.
6.En i varje hand
och en hon inte greppar.
Bördornas väsen?
7.Tiden sniglar sig
stilla som vattrad bomull.
Solen stöper sig.
8.Flödenas början
rinner under jordens grund.
Den blå och den grå.
9.På radio lyrik.
På tv ros och spädbarn.
På stranden ångest.
10.På havet himmel
och räfflor mogna som blod.
O, dessa ådror!
11.Rymderna stimmar.
Mänskorna gnistrar mönja.
Blånor på marken.
12.Maskorna stiger.
Morgonspillrorna dalar.
Speglar mot stranden.
13.När skyar faller,
hav och sol och yta dör
blir såret helat.
14.Bakom regnbågen,
bortom horisonterna
ny fåfänglighet.
15.Bergen sig solar.
Solen är hög på himlen.
Himlarna brister.
16.Herdarna vallar
ännu getter och vidder
sköra som kvicksand.
17.Ur jorden vinet,
i vinet röda blodet,
under blodet vi.
18.Rider ännu mot
La Manchas väderkvarnar,
vita som lansar.
19.Röda som urnor
och i fjärran lansar, berg
och fåfäng ära.
20.Torrt som dy, som vass
mellan sipprande bäckar.
Drick och vakna tömd.
21.Åsnan vid pålen,
vassen i bäckarnas lopp
strålar som tjära.
22.Under palmerna
duvorna bittra kuttrar.
Spegeln är evig.
23.Dolda bland bladen
dväljes gyllene solar.
Stenarna väntar.
24.Den öppna gården.
Vattengnistret i dess mitt.
Vänta och längta.
25.Blå är portarna,
blåa mosaikerna –
gröna är skälen.
26.Rosor i solen
bakom glödande galler.
Dropparna brinner.
27.Mot en annan strand,
en annan blödande jord.
Urnorna väntar.
28.Grönt som lampans sken,
som magiska dofters eld.
Ängarna längtar.
29.Strykarkatterna
utanför caféerna,
fjärran från ära.
30.Ovanför gatan,
ovanför balkongerna,
glider mot intet.
31.Vita som vidder,
röda som blod och måne,
ylar i natten.
32.Bakom taggarna
vemod och rosor av glas
och murar av skräck.
33.Bågiga bukten
böjer horisonterna
mot en annan strand.
34.Lyktor i natten
och blänker vita som sot
och röda trappor.
35.Lyktor i natten
och slår mot släta stenar.
Öronen bleknar.
36.Förvridna kroppar
under palmernas kronor,
under månens skär.
37.Fontänen tystnat.
Musslorna väntar nakna.
Droppar av minnen.
38.Som katedraler
och moskéer mot himlen
och intigheten.
39.Fingerblommorna
är tio – framtiderna
femtioelva.
40.Under himlens värn,
under parasollerna
en strimma oskuld.
41.Strykarmänskorna
utanför spegelfönstren,
fjärran från bilden.
42.De röda männen
söker det gula berget.
Kvicksanden väntar.
43.Som floden rämnar
och stegen och blöder bort.
Sancho Panza ler.
44.Flämtande lyktor
och under och högre ljus.
Drabanten vakar.
45.Vita som stjärnor.
Höga som jättars ära.
Vittrar som tiden.
46.Alla gudars hem
och mänskors värn mot mänskor.
Eonerna ler.
47.Cikador spelar
och evigt klockornas larm
som Dantes stjälkar.
48.På andra sidan
stupet och en gnutta ljus.
Skuggan skymtar stolt.
49.På andra sidan
den ena sidan gåtfull
och ett knippe ris.
50.På andra sidan
spjälor och ett annat rum.
O, dessa väggar!
51.När ingen bryr sig
utom ekon i kupan,
cikadornas larm.
52.Till slut och vilar
under guld och röda ljus.
Öppna guldet! Se!
53.Masker och maskor
i väven hänger bleka.
Mistluren ljuder.
54.Som bärnsten stimmar
och fötter och hastigt rörs.
Vårt rödliv ekon.
55.Bågiga broar
böjer kanaler och ben
mot ett annat moln.
56.Under mossan steg.
Under stegen doften fadd.
Under doften vi.

Anmärkningar

Haiku var från början ett japanskt versmått men skrivs numera i hela världen. En traditionell haikudikt består av 17 stavelser, fördelade på tre rader. Det är fem stavelser i den första raden, sju i den andra och fem i den tredje. En haikudikt beskriver vanligen en upplevelse i naturen eller i ett mänskligt sammanhang. Det kommer ofta en överraskning på slutet (d.v.s. ungefär i den sista raden).

Somliga anser att antalet stavelser kan variera så länge man håller sig till tre rader. Det anser inte jag. Som jag ser det är en del av utmaningen just att hålla sig till den föreskrivna formen. Gör man inte det är det inte längre en haikudikt, tycker jag.

*

22 juni 2014 splittrade jag Haikudikter 2004-2014, där alla haikudikter jag skrivit ingick, i fyra diktsamlingar:

Jag tycker att denna disposition känns mer naturlig.

Numren nedan avser dikternas nummer, platsnamnen var dikterna är skrivna och datumen när dikterna är skrivna.

Dikterna nedan från framför allt västra Europa kompletterar dikterna från framför allt östra Europa och Turkiet från 2004 och dikterna från framför allt Ryssland och Mongoliet från 2012.

1. På det ganska försenade tåget från København till Flensburg 29/6 2013. Apropå att vindkraftverk blivit allt vanligare i såväl Sverige som resten av Europa de senaste åren.

2. På tåget från Flensburg till Kiel 29/6 2013. Ängen syftar här bl.a. på spegelbilden av min blommiga skjorta i tågfönstret.

3. Hamburg 30/6 2013. Apropå en öl jag drack i väntan på tåget till München och en klocka i baren där jag gjorde det. (På denna samma bar lyckades jag också efter en del förklarande på en kaffe karlsson. Dock utan grädde. Men väldigt bra. Så jag beställde en till ...)

4. Hamburg 30/6 2013. Apropå att det spelades en massa hittar av olika slag, från rap till operett, på baren där jag drack öl och kaffe karlsson. Texterna var förstås genomgående på engelska, alltså rätt obegripliga för tyskar med sämre kunskaper i mer latiniserade former av västgermanska språk.

5. Hamburg 30/6 2013 på samma bar som de två föregående dikterna.

6. Saarbrücken 30/6 2013. Apropå en medresenär jag lade märke till när jag just klivit av tåget i Frankfurt. Hon hade en stor väska på hjul i varje hand och dessutom ytterligare en stor, ypperligt väl balanserad väska på huvudet! [1] Resenärer med två stora väskor på hjul är inte helt ovanligt; någon mer resenär som dessutom hade en väska på huvudet såg jag dock inte under årets lilla utflykt. Trenden med allt fler och allt större väskor på hjul tycks fortsätta. Utom i t.ex. mitt fall, där trenden tvärtom i många år varit allt mindre packning i allt mindre ryggsäck. Man längtar tillbaka till en tid då risken att bli överkörd eller blockerad av medpassagerares bagage var betydligt mindre.

7. På tåget från Metz till Port Bou 1/7 2013 klockan sju på morgonen. Eller i princip vilket annat fjärrtåg som helst denna tid på dygnet.

8. Barcelona 1/7 2013. Apropå en fontän med en skulptur som såg ut som longitud- och latitudlinjer på en piedestal av betong och en kanal som försvann i fjärran.

9. På tåget från Barcelona till Valéncia 1/7 2013. Efter reklamfilmen med rosen och spädbarnet följde Snow White and the Huntsman. Min spanska är inte bra nog för att helt kunna avgöra hur bra den är, men det känns som om det är en film man borde sett. Förhoppningsvis visas den snart på en tv-kanal jag har tillgång till.

10. På tåget från Barcelona till Valéncia 1/7 2013.

11. Ibiza 2/7 2013. På den tidiga morgonpromenaden stötte jag på rätt många människor, som väl oftast var på väg hem eller till sitt hotell efter rätt långdraget ätande, drickande och vad annat de kunnat ägna natten åt, och ljudet av femtioelva fåglar av olika slag, bl.a. duvor och måsar. Var fåglarna var kunde jag först inte räkna ut men förstod efter en stund att de befann sig inne i några hårt beskurna, väldigt lummiga trädkronor.

12. Ibiza 2/7 2013 tidigt på morgonen på den stora vågbrytaren.

13. Ibiza 2/7 2013 på Café Mar y Sol. Den första raden anspelar på ledmotivet till den senaste James Bond-filmen, Skyfall med Adele, som jag just sett videon till för första gången på en stor tv-skärm.

14. Ibiza 2/7 2013. Apropå ett hus med balkonger i regnbågens alla färger, alltså rött, orange, gult, grönt, blått, indigo och violett, och femtioelva absurt stora fritidsbåtar i marinan. [2] Fritidsbåtarna i marinan i Monaco är dock ännu större.

15. På tåget från Valéncia till Alcázar de San Juan 4/7 2013.

16. På tåget från Valéncia till Alcázar de San Juan 4/7 2013. Apropå att stängsel ännu inte ersatt herdar i Spanien. Såvitt jag förstår behövs herdarna för att skydda boskapen mot vargar.

17. På tåget från Valéncia till Alcázar de San Juan 4/7 2013. Apropå de många vinodlingar vi passerar.

18. På tåget från Valéncia till Alcázar de San Juan 4/7 2013. Apropå de tydligen alltid vita väderkvarnarna i La Mancha och statyer av Cervantes kända hjältar på stora torget i Alcázar de San Juan.

19. På tåget från Alcázar de San Juan till Jaén 5/7 2013. Apropå La Manchas landskap och röda jord och Cervantes kända hjältar.

20. På tåget från Jaén till Córdoba 5/7 2013. Apropå landskapet i södra Spanien.

21. På tåget från Jaén till Córdoba 5/7 2013.

22. Córdoba 5/7 2013. Apropå en fontän med palmer och duvor i duvslag av rött tegel i en park jag passerade på väg mot medinan.

23. Córdoba 5/7 2013 i medinan. Apropå några apelsinträd vars övermogna frukter föll med en takt av ungefär fem i timmen mot plattor täckta med den traditionella muslimska stenläggningen med släta små stenar, somliga svarta, andra vita. Denna stenläggning är för övrigt bevarad på rätt många av de likaledes bevarade smala, slingrande gatorna i medinan. Man undrar varför de tidiga muslimernas städer ser ut så. Jag tänker spontant på att gatornas form påminner om vågor av vatten, som ju är viktigt för muslimer, men det är nog ett fulltständigt galet tankespår. Mer troligt är att det handlar om försvarsstrategi. Enligt Wikipedia kunde ett syfte med de smala och slingrande gatorna vara att förvirra och sakta ner angripare. Hur initierad den som skrivit är och varifrån uppgiften kommer anges förstås i vanlig ordning inte, men det låter åtminstone logiskt och kan mycket väl stämma.

24. Córdoba 6/7 2013 i medinan. Apropå en restaurang, där jag åt paella, friterad fisk och chokladglass, och andra muslimska byggnader med liknande planlösning.

25. Córdoba 6/7 2013 i medinan. Apropå muslimska färger.

26. Córdoba 7/7 2013. Apropå en park jag satt i en stund i väntan på tåget till Madrid.

27. På tåget från Madrid till Barcelona 7/7 2013. Apropå att jag till slut ledsnade på att betala tilläggsavgift på nästan varenda jäkla spanskt tåg och drog till Italien istället. Om jag tolkar informationen i broschyren jag fick med interrailbiljetten rätt kommer resandet i Frankrike och Italien att bli betydligt billigare än resandet i Spanien. [3] Det visade sig att den tolkningen var riktig. Denna information hör alltså till den vederhäftiga halvan av informationen man får med en interrailbiljett. Den andra halvan av informationen är således inte vederhäftig. Det är åtminstone så det brukar vara. Jag kan bl.a. konstatera att järnvägslinjer i norra Grekland och östra Turkiet som är nedlagda sedan många år och som jag med egna ögon kunnat konstera till och med är övervuxna med gräs(!) finns med på årets karta.

28-30. Barcelona 8/7 2013 i väntan på tåget till Cèrbere.

31. Barcelona 8/7 2013 i väntan på tåget till Cèrbere. Apropå de bärande valven i Mesquita i Córdoba [4] Den stora moskén, som började byggas 785 efter att en kristen kyrka rivits och som sedan 1236 är en kristen kyrka. och snarlika valv i Barcelona.

32. Toulon 9/7 2013. Apropå det myckna klottret i södra Frankrike.

33. Monaco 9/7 2013 på ett café vid Medelhavets strand. Apropå att Monaco känns som en annan värld och väl kanske också i viss mån är det. Bl.a. finns en stadion på taket av ett hus (den enda i världen), lärde jag mig när jag såg en diamond leauge-tävling därifrån strax efter att jag kommit hem till Sverige.

34. Monaco 9/7 2013. Apropå de gigantiska lustjakterna på redden och de långa, röda trappor som leder ner mot stranden.

35. Monaco 9/7 2013 efter att för första gången ha badat i Medelhavet. Det vill säga fötterna; längre än så sträcker jag mig inte.

36. Monaco 9/7 2013. Apropå några tvådimensionella skulpturer i en park, som påminner rätt mycket om svenska hällristningar och kanske föreställer människor som gör olika gymnastiska övningar, kanske något annat.

37. Monaco 9/7 2013. Apropå en fontän som liknade en champagneglaspyramid. Fast med musslor istället för champagneglas.

38. På tåget från Sanremo till Diano Marina 11/7 2013. Apropå forna och nutida skrytbyggen.

39. På tåget från Sanremo till Diano Marina 11/7 2013. Apropå ett ord jag nyligen lärt mig.

40. Diano Marina 11/7 2013 på stranden, mitt ibland femtioelva halvnakna människor.

41. Diano Marina 11/7 2013. Apropå en arbetslös man från Sierra Leone som visste att berätta att i Italien får arbetslösa inte ett öre i ersättning [5] Jag har letat efter mer information om detta på Internet men inte hittat något relevant. utan är hänvisade till att tigga o.d. och som funderade på att flytta till Sverige. Även om han föredrog det italienska klimatet.

42. La Spezia 12/7 2013. Apropå en staty av en fyra våningar hög pyramid av röda, tvådimensionella människor av oklart kön utanför La Spezia Centrale och bergen (med många gula hus) som omger staden.

43. Rom 12/7 2013 vid Spanska trappan. Fontänen i form av en båt vid foten av Spanska trappan är uppförd till minne av offren för en översvämning på 1600-talet, fick jag veta av den tyske konstnären och bildläraren Ulrich Brauchle, som satt och gjorde en skiss av fontänen ifråga.

44. Rom 12/7 2013.

45. Rom 12/7 2013. Apropå Marcus Aurelius-kolonnen och andra liknande kolonner.

46. Rom 12/7 2013 vid Pantheon.

47. Ravenna 14/7 2013 vid kyrkan där Dante Alighieri är begravd. Medan jag skrev dikten hörde jag ljudet av myriader cikador och kyrkklockorna ringa in till aftonbön.

48-49. Bologna 15/7 2013. Apropå att hotellet jag bodde på inte hade trappräcken utan istället glasskivor från golv till tak, som de facto fungerade som speglar. Jag var nära att gå rätt in i den första jag stötte på på väg mot frukostmatsalen.

50. Bologna 15/7 2013. Apropå hur fönstren på de flesta hotellrum jag sovit i under årets lilla utflykt varit konstruerade.

51. Apropå vad som kanske är årets sommarhit, I don't care med Icona Pop, de myriader cikador jag hört då och då i Bologna och en kommunistjej jag pratade med häromdagen som jobbar för att arbetslösa i Sydeuropa, t.ex. Italien, ska få samma rätt till ersättning som arbetslösa i Nordeuropa, t.ex. Sverige. [6] Se not 5 ovan.

52. Venezia 15/7 2013 i S:t Jeremias kyrka, där S:ta Lucia sedan 1860 vilar. S:ta Lucia anses skydda mot ögonsjukdomar.

53. Venezia 15/7 2013. Apropå de väldigt konstfärdiga masker som såvitt jag förstår är unika för Venezia; jag har åtminstone aldrig sett något liknande någon annanstans.

54. Venezia 15/7 2013. Apropå den enliters stora starka jag drack på den möjligen turisttätaste gatan och därmed förledde ett antal förbipasserande att beställa detsamma.

55. Venezia 15/7 2013. Apropå att Venezia, liksom Monaco, känns som en annan värld.

56. Venezia 15/7 2013. Apropå de mosstäckta trapporna vid kanalernas kanter och doften av förruttnelse från kanalernas vatten.


Vill du kommentera den här sidan eller någon annan sida? Använd kontaktformuläret. Skriv titeln på sidan du vill kommentera och din kommentar i fältet Meddelande.